Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@04:49:02 GMT

موسسه قرآنی آل‌طه محلات افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۹۳۰۴۸

موسسه قرآنی آل‌طه محلات افتتاح شد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام دلاوری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در جمع قرآن‌آموزان موسسه آل‌طه محلات اظهار کرد: محلات از گذشته مهد دین و دیانت و قرآن نیز با گوشت و پوست مردمش آمیخته بوده است؛ الان هم همین‌گونه است. یکی از مسائلی که بایستی اداره اوقاف پیگیری کند طرح بزرگ تربیت حافظان و مربیان قرآن است که دوره جدید آن در اراک در حال شروع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل اوقاف‌و‌امور خیریه استان تشریح کرد: اوقاف طرح حفظ قرآن را در زندان‌های اراک شروع کرده که اکنون شمار حفاظ از ۲۰ نفر به ۴۵۰ نفر رسیده است. این طرح با تفاهم‌نامه بین سازمان زندان‌ها و سازمان اوقاف‌و‌امور خیریه به یک طرح کشوری تبدیل شده است.
وی با توصیه به برگزاری برخی کلاس‌ها در منازل گفت: اکنون در سطح شهر اراک مربیانی هستند که با کمک‌هزینه اوقاف و شهریه قرآن‌آموزان در منازل مشغول به فعالیت هستند. این موسسه نیز بایستی در تمامی نقاط شهر کلاس برگزار کند و فعالیت‌های قرآنی در شهر را پوشش بدهد.حجت‌الاسلام دلاوری ضمن تأکید بر پتانسیل محلات برای طرح‌های قرآنی تصریح کرد: حافظان بایستی با قرآن تربیت شوند و اینکه ما حافظ بودن را صرفاً حفظ قرآن بدانیم مسأله غلطی است. متأستفانه امروز حافظینی داریم که همین حفظ برایشان حجاب اکبر شده است. موسساتی که به تربیت قرآنی نپرداختند و فقط به حفظ قرآن اهمیت داده‌اند باعث می‌شوند حافظان به قهقرا بروند.
وی افزود: نگران کوچک بودن مکان موسسه نباشید، خیلی از موسسه‌ها و کلاس‌ها از یک کانکس شروع شد و انشاءالله در آینده‌ای نزدیک کار احداث مکان بزرگ‌تر برای این موسسه را آغاز خواهیم کرد.
همچنین حجت‌الاسلام محمد‌رضا آسوده رئیس اوقاف‌و‌امور خیریه محلات در حاشیه این مراسم به ایکنا گفت: بنای این موسسه یک خانه متروکه وقفی بود که با کمک ۱۰۰ میلیون ریالی خیرین مرمت و باز‌سازی شد. این مرکز ۱۲۰ متر مساحت آموزشی دارد که با توجه به اقبال قابل توجه قرآن‌آموزان و تنوع کلاس‌ها، با کمبود مکان مواجه هستیم.
وی افزود:در این موسسه کلاس‌های مختلفی همچون کلاس قرائت، ترتیل و تحقیق، تفسیر، مفاهیم و حفظ برگزار می‌شود که با توجه به طرح تربیت حافظان قرآن کریم، ۷ کلاس حفظ در مقاطع مختلف در حال برگزاری است.
‌آسوده تشریح کرد: حافظان در این موسسه ضمن حفظ قرآن برای درک بهتر آن تفسیر هم می‌آموزند. برخی کلاس‌ها مانند تفسیر و حفظ به صورت بلند‌مدت پیگیری می‌شوند و قرآن‌آموزان طی چند سال با این موسسه همراه هستند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا ایکنا مرکزی فعالیت های قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۳۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • اندیشکده مواسات در البرز افتتاح می شود
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در گراش
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان