تناقضهای آشکار در رسم الخط عثمانطه
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۶۱۵۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، مترجم قرآن در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره خط عثمانطه گفت: برای کتابت قرآن کریم و نوشتن آیات نورانی آن، وجود نوشتافزار امری لازم و ضروری بوده و در قرآن کریم نیز از کتاب، قلم، حریر، سجل، صحف، قرطاس، مداد، رقاع، لوح و ... نام برده شده است؛ از این رو تشویق و دلگرمی دادن رسول خدا(ص) سبب شد که مردم خواندن و نوشتن را بیاموزند و در میان نویسندگان نام بیش از چهل نفر به عنوان کاتبان وحی ثبت شده است و در این راستا خطهای مختلفی مانند خط «جزم» در جزیرةالعرب، «نبطی» در میان یهود و نصارا، «مسند» یا «حیری» نیز به عنوان خط رایج عصر پیامبر(ص) معمول بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: با توجه به اینکه جمعکنندگان مصحفها متعدد بودند و با یکدیگر هم رابطهای نداشتند و میزان علم و آگاهی آنها هم متفاوت بود؛ از این رو از نظر ضبط کلمات، ترتیب سورهها و قرائات با همدیگر اختلاف داشتند و همین امر سبب اختلافهای اجتماعی، گروهی و فرقهای نیز شده بود و جدال و نزاعهایی را به وجود آورده بود. به همین دلیل عثمان درصدد یکسان کردن مصاحف برآمد. عثمان در این کار با آن دسته از اصحاب پیامبر(ص) که در مدینه بودند به مشورت پرداخت و آنها، یکسانسازی مصاحف را تأیید کردند.
حجتالاسلام کوشا ادامه داد: کاری که گروه یکسانسازی انجام دادند، شامل جمعآوری همه منابع و مأخذ صحیح برای تهیه مصحف واحد، مقابله دقیق مصاحف برای دستیابی به مصحفی واحد، انتخاب مصحفی واحد با قرائتی واحد و انتشار و استنساخ آن و منع مردم از قرائتها و تلاوتهای مصاحف دیگر است. عثمان نسخههای واحد قرآن را به شهرهای کوفه، بصره، مدینه، مکه، مصر و شام، بحرین و یمن فرستاد و دستور داد که مردم از یک نسخه قرائت کنند.
وی تصریح کرد: مرحوم آیتالله معرفت بیان کرده که در مرحله مقابله مصحفها با یکدیگر سهلانگاریهای آشکاری رخ داده است، به گونهای که در مصحفهای عثمانی، اشتباهات و تناقضهای املایی فاحشی وجود داشت. تا آنجا که مصحفهای فرستاده شده به اطراف با یکدیگر کاملاً تطبیق نمیکند. مسئولیت این امر بر اعضا کمیته به ویژه عثمان است که بر این اشتباهات واقف شد، اما چارهای نیندیشید و مسامحه کرد.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به نقل از قاضی باقلانی گفت: پیامبر اکرم(ص)، فقط به کتابت قرآن امر کرد و هیچ روش خاص و رسم الخطی را برای نوشتن آن تعیین نکرد و هیچکس را از کتابت آن نهی نکرد. از همین رو خطوط مصحفها مختلف است و هر گروهی با روشی که بین خودشان مصطلح و متداول بوده است، قرآن را نوشتهاند.
وی با اشاره به خط قرآن افزود: خط قرآن و یا رسم المصحف همان روش نگاشتن قرآن است که در زمان عثمان برای کتابت قرآن برگزیده شد. دانشمندان این روش را رسم المصحف نامیدند و عدهای نیز از آن به رسم عثمان یا رسم عثمانی یاد میکنند. اما بعداً همان اصل رسم عثمانی هم دستخوش تغییر، تبدیل، کم و زیاد شد. به هر حال نوشتن قرآن به رسم الخطی جز رسم الخط عثمانی تحریم نشده، گناه و وعید، نهی و تهدیدی درباره آن به کار نرفته است، اما عدهای از فرط دقت در حفظ کلام الهی و از نظر احترام به یاران پیامبر(ص) و برای پرهیز از هرگونه تصرفی، اگر چه به کمترین شیوه مفید هم باشد، کتابت قرآن را جز بر همان رسم و روش ناروا میپندارند.
حجت الاسلام کوشا ادامه داد: امروزه هیچ یک از مصحفهای خط عصر عثمانی در دست نیست و آنچه درباره اختلاف رسم و کتابت مصاحف عثمانی گفته شده و در کتب قرائات و مصاحف ثبت شده مواردی است که پیشوایان متقدم علم قرائات به سند متصل و پیجویی کردهاند، نقل شده است و به طور مسجل روشن نیست که اختلاف رسوم مصاحف یادشده به امر عثمان انجام شده یا اینکه این اختلاف در نحوه قرائت است. چون بعضی از خلافهای منقول ناشی از رسم الخط است و بعضی دیگر مربوط به نحوه قرائت است و ظاهراً نویسندگان مصحفهای عثمانی در نحوه نگارش سلیقه خود را به کار بردهاند.
وی با اشاره به خط «عثمانطه» بیان کرد: در میان خوشنویسان بزرگ معاصر، خط خطاط نامدار سوری «عثمان طه» جلب توجه بیشتری کرده است و قرآن تحریر یافته وی در سراسر دنیای اسلامی در شمارگان بسیار وسیعی هر سال بارها چاپ و منتشر میشود. در عین حال با وجود امتیازهای فراوانش در مواردی هم مشکلی بر رسم الخط پر از اشکال پیشینیان نیز افزوده است.
این مترجم قرآن ادامه داد: اساس رسم الخط عثمانطه برگرفته از کاتبان پیشین و رسم الخط آنان نیز براساس قرائت «ابوعمرو دانی» و «ابو داود سلیمان بن نجاح» است، که این دو، رسم الخط خود را مربوط به دوران عثمان میدانند. البته عثمانطه، رسم الخط ابوداود را ترجیح داده است. به هر حال غلطهای رسمالخط هرگز قابل توجیه نیست، از جمله تهافتی که در نوشتن «سنت» در آیات 62 سوره احزاب، «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً» یا آیه 42 سوره فاطر «فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ ۚ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا» و آیه 23 سوره فتح «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا» وجود دارد.
حجتالاسلام کوشا در ادامه با بیان اینکه رسم الخط قرآنی اجتهادی است نه توقیفی، گفت: این کار براساس اجتهاد و سلیقه کاتبان انجام شده است نه اینکه در کیفیت نوشتن متوقف بر دستور و فرمانی از سوی رسول خدا(ص) بوده است. با توجه به این نکات، دیگر جایی برای این سخن که رسم مصحف، سری از اسرار الهی است و کسی به آن پی نمیبرد و خطش هم معجز است، باقی نمیماند. اگر رسم الخط قرآن توقیفی است، پس چاپهای گوناگون قرآن با رسمهای مختلف آن در سراسر جهان اسلام مانند رسم الخط پاکستانی، ایرانی، سوری، حجازی، به ویژه لیبیایی و مصری با همه تفاوتهایشان، کاتبان و ناشران آنها به جای ثواب و صواب، مرتکب گناه و خطا شدهاند. در صورتی که نوآوریهای رسم الخط، کار خواندن را بر خوانندگان قرآن کریم آسانتر کرده و میکند و این کار عین ثواب و صواب است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: عثمان طه اجتهادی مترجم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۶۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رییسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
رئیس جمهور گفت: امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سردمداران متجاوز و متجاسر به قانون، حقوق و آزادیهای انسانی غرب هستیم.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،
آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیات دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیطهای دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دروغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه غربیها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزشها جا زده بودند، افزود: رخدادهای غزه پرده از این چهره غربیها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سردمداران متجاوز و متجاسر به قانون، حقوق و آزادیهای انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایتهای آمریکا خواهد داشت.
رئیسی با اشاره به رویکردهای حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکتهای ضد صهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آنها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر میکند.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دستاندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمودها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیکتر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دستاندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمودها مضاعف است.
در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیتهای پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیانده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهرهبرداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود دهترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.
مهندس اوجی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهرهبرداری خواهد رسید و مابهازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.
وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکهای تولیدات و تامین خوراک مجتمعهای پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاریهای توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.
در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارشهای تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.
فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان داراییهای ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید داراییها ارزی نسبت به فروش آن است.